1.
Oleh
YAAKOB BIN
DAUD
Tesis yang
diserahkan untuk memenuhi keperluan bagi
Ijazah
Doktor Falsafah
Ogos 2007
ABSTRACT
The purpose of this study is to identify the positive school
culture base on human relationships, open system, rational goal, and internal
process (Quinn, 1988) of primary schools in Sekolah Kebangsaan and Sekolah
Jenis Kebangsaan Cina in Kedah. This study also attemps to identify the
relationship between positive school culture, academic achievement,
organization commitment, and leadership behaviour. Two method of data collection
are employed in this study, namely survey method and qualitative study. The School
Culture Inventory (SCI) (Maslowski, 2001),Organizational Commitment (OC) (Meyer
& Allen, 1990), and The Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ5x)(Bass
& Avolio, 2000) was used for the survey instrument. A total of 141
headmasters and 657 teachers in primary schools responded to the survey
questionnaires. The qualitative approach, on the other hand, utilizes document
analysis and interview technique. Four headmasters and 16 teachers took part in
the face-to-face interviews. The statistical analysis used are the Spearman
Correlation, Analysis of Variance, Multivariate Analysis of Variance, and
Multiple Regression Analysis. The analysis found a significant difference between
the positive school culture in high and low performing schools and Sekolah Kebangsaan
and Sekolah Jenis Kebangsan Cina. The results also reveal that a significant relationship
does exist between positive school culture, students’ achievement, organization
commitment, and leadership behavior. The findings from the qualitative study strongly
supported quantitative study. Considered individually, school culture is
significant in predicting school performance and factors that influent
teachers’ commitment. In conclusion, positive school culture relatively more
practiced in high performance schools compare to low performance schools and
correlated with the teachers’ commitment, school leadership and school
performance. Implications for creating positive school culture and suggestions
for further study are also included.
Comments:
I would to comment this research is a wonderful
and comprehensive job done by this researcher. This research use more than 2 statically analysis which are Spearman
Correlation, Analysis of Variance, Multivariate Analysis of Variance, and
Multiple Regression Analysis to analyse the data. Moreover, the researcher also
used interview method and document analysis to triangulate the data.
2
ZAINUDIN ABU BAKAR, DR
TUAN HAJI MEOR IBRAHIM KAMARUDDIN
TAN MAY YANG
FAKULTI PENDIDIKAN
UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA
2009
1.0 Pengenalan
Mata
pelajaran matematik atau dahulunya dikenali sebagai ilmu hisab menikmati
kedudukan istimewa dalam pendidikan di Malaysia. Keadaan ini berlaku kerana
matematik telah menjadi salah satu subjek yang wajib diambil oleh semua pelajar
dalam sistem persekolahan negara bermula daripada Ujian Penilaian Sekolah
Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM),
dan sebahagian pada Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).
Laporan
kajian ini merujuk kepada penilaian tentang pengaruh sikap, minat, pengajaran
guru, dan rakan sebaya terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran
matematik. Pengkajian tentang pengaruh ini dinilai sebagai kesinambungan
daripada kajian-kajian terdahulu yang melihat pelbagai faktor serta hubungannya
dengan pencapaian pelajar dalam persekolahan mereka. Justeru kajian ini akan
hanya memfokuskan kepada pencapaian pelajar dalam matematik di tingkatan empat.
Comments:
I would like to comment that the research objectives
are not parallel to the number of research questions. There are 8 research objectives
in this chapter but there are only 6 research questions to answer the objectives.
3.
Azizi
Yahaya
&
Nurfaizah
Abd. Majid
Fakulti
Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, 81310 Johor, Malaysia
Abstrak
:
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara
budaya formal sekolah dan gaya pembela jaran pela jar dengan pencapaian
akademik pelajar sekolah menengah. Seramai 234 orang responden yang dipilih
adalah berdasarkan kaedah persampelan rawak kelo mpok iaitu kluster atas
kluster di lima buah sekolah menengah sekitar daerah Pontian, Johor. Kajian
rintis dija lankan untuk melihat kebolehpercayaan dan kesesuaian soal selidik.
Manaka la Alpha Cronbach digunakan untuk mengukur keteka lan dalaman soal
selidik. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi keseluruhan soal selidik
ini ialah 0.953. Soal selidik berka itan dengan budaya forma l sekolah dia mb
il dan diubah suai dari borang pengesanan iklim atau budaya forma l sekolah
yang dibina o leh Pusat Perke mbangan Kurikulu m (1988). Manakala soal selidik
berkaitan gaya pembela jaran pelajar diambil dan diubah suai dari soal selid ik
Barbe Modality Index yang telah dibina oleh Barbe (1985). Statistik deskriptif
ia itu frekuensi, min dan sisihan piawai d igunakan untuk mengenal pasti budaya
formal seko lah dan gaya pembela jaran pela jar yang paling dominan sertamengenal
pasti tahap pencapaian akademik pelajar. Manakala statistik inferensi iaitu ana
lisis ko relasi Pearson pada paras signifikan 0.05 digunakan untuk mengetahui
hubungan antara budaya forma l seko lah dan gaya pembelajaran dengan pencapaian
akademik pelajar. Selain itu, ujian-t digunakan untuk mengetahui perbezaan
antara budaya forma l sekolah dan gaya pembelajaran mengikut lokasi sekolah.
Hasil ka jian mendapati bahawa budaya formal sekolah yang paling dominan
adalah budaya formal sekolah berdasarkan dari aspek sosial.
Manakala gaya pembela jaran pelajar yang paling dominan adalah gaya pembelaja
ran berdasarkan dari aspek visual. Selain itu, terdapat hubungan yang
signifikan antara budaya formal sekolah dan gaya pembela jaran dengan
pencapaian akademik pelajar. Oleh itu, beberapa cadangan dikemukakan dalam kajian
ini. Antaranya ialah guru dan pelajar harus mengenal pasti budaya formal
sekolah dan gaya pembelajaran pelajar agar dapat meningkatkan pencapaian
akademik pelajar
Comments:
The objectives of this research are clearly stated and
the research questions were generated according to the research objectives.The researcher
did not follow the correct way of citation. For example, (http://www.tutor.com.my/tutor/dunia, 2007) is not a correct
way of citation.
0 comments:
Post a Comment