1.
by
Toh Wah Seng
ABSTRACT
The purpose of this paper is
to argue for the need to address the concern of teachers and teacher educators
in relation to the perceived lack of efficacy of the student-centered pedagogy
in promoting student learning in schools. Evidence of pedagogical efficacy of
the student-centered approach is adduced to debunk the myth that it is inferior
to the teacher-centered approach in promoting students’ cognitive achievement.
The link between teachers’ pedagogical belief system and students’ learning
approach provides a useful framework to argue for the need of a paradigm shift
in teachers’ belief system both at the school level as well as at the teacher
education level.
Comments:
This papar is just to argue
for the need to address the concern of teachers and teacher educators in relation
to the perceived lack of efficacy of the student-centered pedagogy in promoting
student learning in school based on the literature review. And yet, the author
did not show and of the methodology and data to support his academic writing.
2.
Charlie Anak Ungang
Jabatan Kajian Sosial
ABSTRAK
Kajian ini bertujuan melihat sejauh
mana bahan bantu mengajar (BBM) membantu pelajar-pelajar pemulihan khas dalam
menguasai kemahiran asas bacaan. Kajian juga mengenal pasti tanggapan guru dan
pelajar terhadap penggunaan bahan bantu mengajar, masalah yang dihadapi oleh
guru dalam penyediaaannya serta keberkesanannya dalam mempertingkatkan
pencapaian pelajar-pelajarpemulihan dalam menguasai kemahiran asas bacaan. Responden
kajian terdiri daripada 5 orang guru pemulihan dan 15 orang pelajar pemulihan
dari 5 buah sekolah rendah di Dearah Serian, Sarawak. Kaedah kajian dijalankan dengan
menggunakan soal selidik, temubual dan pemerhatian rekod. Data kajian
dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Beberapa cadangan dikemukakan
kepada guru dan pentadbir untuk mempertingkatkan keberkesanan penggunaan bahan
bantu mengajar dalam kelas pendidikan pemulihan seperti menyalurkan peruntukan
untuk penyediaan bahan bantu mengajar, mengadakan kursus lanjutan, perlunya
sokongan dari ibu-bapa dan masyarakat serta mempertingkatkan kesedaran pihak
pengurusan sekolah bahawa pelajar-pelajar pemulihan juga inginkan kemajuan dan
peningkatan dalam akademik.
Comments:
There is no
pilot test in this research. I am wonder how the researcher to identify the reliability
and validity of the questionnaire. This is because a pilot study can
also be the pre-testing or 'trying out' of a particular research instrument.
3.
Koh Lee Ling
Choy Sau Kam
Lai Kim Leong
Khaw Ah Hong
Seah Ai Kuan
Jabatan Matematik
ABSTRAK
Kajian ini bertujuan untuk meninjau
keberkesanan kaedahPembelajaran Koperatif (PK) terhadap sikap dan pencapaian Matematik
apabila guru pelatih menggunakan PK dalampengajaran dan pembelajaran matematik
semasamenjalankan latihan praktikum. Rekabentuk kajian iniberdasarkan kuasi
eksperimen dengan menggunakan ujianpra-ujian pos kepada kumpulan rawatan dan
kumpulankawalan. Peserta kajian terdiri daripada 83 orang muridtahun empat dari
dua buah sekolah rendah kebangsaan disekitar bandar Kuching. Kumpulan kawalan
terdiri daripada 36 orang murid dan kumpulan rawatan terdiri daripada 47orang
murid. Ujian sikap dalam bentuk soal selidik dan ujianpencapaian matematik digunakan
dalam kajian ini untukmendapatkan data dan dapatan data dianalisis secarakuantitatif.
Dapatan kajian menunjukkan kaedah PKberkesan untuk meningkatkan pencapaian
matematik tetapi tiada perbezaan yang signifikan dalam sikap murid terhadap matematik
antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan.
Comments:
I would like to comment that there is
no hypothesis alternative in this research. Also, the methodology of this research
is so strange in the sense of the researcher did not state the number of respondents
clearly. The pre and post results is collected from the 2 teacher trainees in their
practicum school.
0 comments:
Post a Comment